Tegenwoordig kan iedereen een eigen website maken. Maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat het een goéde website is.
Of je nu zelf je website bouwt, of je laat hem maken door je neefje of door een professionele webdesigner, het is verstandig goed over je website na te denken. Je hebt weinig aan een website als deze geen bezoekers krijgt en jij geen opdrachten via de website binnenhaalt.
In dit artikel neem ik de 11 tips door waar een goede website aan moet voldoen.
Laten we beginnen!
Laat ik dit verduidelijken met een metafoor. Stel je hebt een winkel met een mooie etalage in een stad. Je verwacht dat het winkelend publiek stopt bij je winkel en naar binnen komt, maar dat gebeurd amper. Na onderzoek blijkt dat het winkelend publiek jouw winkel niet bezoekt, simpelweg omdat er bijna niemand in die straat kómt om te winkelen. Daar sta je dan met je mooie winkel.
Met deze metafoor staat de winkel voor jouw website en het winkelend publiek voor jouw bezoekers. Je kan nog zo’n mooie website hebben, als je geen bezoekers krijgt en je niet te vinden bent in Google, dan is dat echt een gemiste kans. Wat heb je dan nog aan je website?
Je website moet sowieso aan de basis SEO-regels voldoen, zodat je minimaal met een goede titel en omschrijving in de Google resultaten te vinden bent. Maar eigenlijk ben je dan nog “blind”. Je heb dan geen inzicht in hoe jouw doelgroep zoekt in Google. Het is daarom verstandig om een zogeheten zoektermen onderzoek te laten uitvoeren. Met zo’n onderzoek wordt duidelijk welke zoektermen jouw doelgroep in Google gebruikt. Je weet met welke zoektermen je de meeste kans hebt er hoog mee in google te komen staan. Want hoe hoger je in Google staat des te meer geld jij verdient, zo simpel is het. Dus als jij precies weet wat de beste zoektermen zijn, en je gebruikt die goed op je website dan ben je beter vindbaar voor jouw doelgroep.
Natuurlijk moet je website er professioneel en overtuigend uitzien. Vergelijk jouw website met die van je concurrenten. Zie je verschillen en overeenkomsten? Past je website daar tussen of is je website misschien zelfs beter?
Des te overtuigender en professioneler je website overkomt, des te groter is de kans dat een potentiële klant voor jou kiest en niet voor je concurrent. Besteed daarom veel aandacht aan de look en feel van je website.
Als iemand op jouw website komt dan moet meteen duidelijk zijn waar je website over gaat. Iemand heeft iets in Google ingetypt en verwacht op jouw website het antwoord te vinden op zijn of haar vraag/probleem. Tegenwoordig leest men steeds minder op een website, men scant vooral. Je bezoeker laat dus de ogen over je website schieten en besluit binnen ongeveer 4 seconden of het goed zit op jouw website.
Er zijn een aantal trucks de je kunt doen om het onderwerp van je website duidelijker te maken:
Je maakt de website in eerste instantie voor de bezoeker, niet voor jezelf. Een goede website is gericht aan de bezoeker en heeft er een 1-op-1 gesprek mee. Eigenlijk geldt: hoe meer er “jij” in de teksten staat, hoe gerichter deze is. Veel website eigenaren praten alleen over zichzelf. De teksten staan vol met “ik”. Website bezoekers voelen zich dan niet aangesproken. Het is de kunst om de teksten van je website zo te schrijven, dat jouw bezoeker zich aangesproken voelt. Deze is vervolgens eerder geneigd contact met jou te willen opnemen. Als jij je website teksten wél richt aan de bezoeker en je concurrenten doen dat niet, dan heb een grote voorsprong. En uiteindelijk betekent dat meer opdrachten dankzij je website.
Een goede website heeft een duidelijke en logische navigatie. Ik noem dat altijd de menubalk. Technisch gezien moet de navigatie ook kloppen op kleine laptop schermen en op tablet en mobiel. Als op kleinere schermen je navigatie bijvoorbeeld niet meer in de breedte past en over twee regels gaat lopen, dan moet je dat oplossen.
Een ongeschreven regel voor je navigatie-indeling is dat je logo linksboven staat, Home staat links, en Contact staat helemaal rechts. En als je website veel pagina’s bevat, dan is het verstandig om gebruik te maken van sub-menu’s. Dit zijn de menu’s die openklappen naar beneden en de bijhorende subpagina’s tonen.
Modern is om Wie Wat Waar te gebruiken in de navigatie. Maar snapt je bezoeker dat ‘Wie’ eigenlijk de Over-ons pagina is, ‘Wat’ de Diensten/Portfolio pagina is en ‘Waar’ de Contactpagina’? Het is toch weer een extra drempel voor de bezoeker. Gebruik altijd logische woorden in je menubalk die je bezoeker begrijpt. Dat scheelt een hoop.
Elke professionele website moet een logische indeling hebben. Een indeling die de bezoeker op jouw website verwacht. Zo staat je bedrijfslogo linksboven, bevat je navigatie links ‘Home’ en rechts ‘Contact’.
Ook is het verstandig om op elke pagina een zogeheten call-to-action te hebben. Dat kan een contact knop zijn of een offerte-aanvraag knop, maar het kan ook een formulier zijn. Niet iedere bezoeker komt binnen op jouw homepage. Veel bezoekers komen via Google op een andere pagina op je website binnen. Dan moet er op die pagina ook een mogelijkheid zijn om contact met jou te kunnen opnemen.
En tenslotte verwacht eigenlijk iedere bezoeker een logische pagina indeling van je website:
Dit zijn de pagina’s die een professionele website minimaal het beste kan bevatten.
Google heeft op een gegeven moment besloten dat iedere website ook moet werken op een tablet en op een smartphone. Daarvoor had een website een aparte versie die alleen op mobiel werd getoond. Maar dit zorgde voor rommelige zoekresultaten in Google. En aangezien Google nummer één wilde blijven was het belangrijk dat de zoekresultaten schoon en overzichtelijk bleven. De aparte mobiele website-versie werd sterk afgeraden. Hier werd een techniek voor bedacht die de website-content automatisch laat schalen en indelen, zodat de content op ieder scherm binnen het scherm past. Responsive noemen we dat. Als je goed in Google wilt staan dan moét je website responsive zijn!
Google heeft aangegeven dat een professionele website eigenlijk binnen 2 seconden geladen moet zijn. Des te langer de laadtijd van je website is, des te meer bezoekers tijdens het laden al afhaken. Vanwege snelle internetverbindingen en mobiele Apps die snel en moeiteloos werken, zijn je bezoekers gewend geraakt aan snelheid.
Enkele tips die je website snelheid verbeteren:
Denk goed na over de beveiliging van je website. Hackers zijn dol op websites die maanden tot jaren geen updates hebben gehad. Ze vinden dan via een verouderde plug-in of template een ingang om je website te hacken. Probeer daarom regelmatig je website te checken op updates. Dit zijn de CMS updates, de plugin updates en de updates van het geïnstaleerde theme. Want met elke update wordt meestal een lek gedicht.
Daarnaast is het verstandig om een gedegen beveiliging op je website te installeren. Deze kan aanvallen tegenhouden en kan voorkomen dat een hacker via automatische scripts je inloggegevens kan achterhalen.
Laat ook regelmatig automatisch back ups van je website maken. Mocht er dan toch iets gebeuren, dan kan je altijd terugvallen op een eerdere werkende versie van je website.
Maak gebruik van een Content Management Systeem, een beheersysteem. WordPress is het meest gebruikte CMS. Hiermee log je als beheerder in op je website, om bijvoorbeeld teksten en foto’s aan te passen. Zonder een CMS kost het je meer tijd en moeite om iets op je website aan te passen. Je zal namelijk best vaak iets aan je website aanpassen. Een website is eigenlijk nooit helemaal af.
Webkunner webdesign maakt ook websites met WordPress. In de basis is WordPress al gebruiksvriendelijk, maar ik maak daarbovenop nog gebruik van een visuele Pagebuilder, zodat een klant visueel eigenlijk alles op een website pagina zelf kan aanpassen.
Sinds de nieuwe AVG wet moet elke website aan bepaalde eisen voldoen.
Een website moet voor de AVG minimaal het volgende bevatten:
Naast deze AVG vereisten moet op een website ook nog het volgende te vinden zijn:
Ik heb je nu 11 tips gegeven waar een goede website aan moet voldoen. Als je deze tips gebruikt op je eigen website dan heb je meeste kans een succesvolle website te hebben die voor jóu werkt in plaats van andersom!
Wil je toch liever een professionele webdesigner inschakelen om naar je huidige of nieuwe website te kijken, dan wil ik je graag helpen. Webkunner is mijn webdesign bedrijf en ik maak sinds 2008 fulltime betaalbare professionele websites. Als je je eigen website wilt bespreken of een vrijblijvende offerte wilt aanvragen, dan hoor ik het graag. In ieder geval, succes!
Martijn Kuilema
Webkunner webdesign